مختصری در مورد آی سی

  • در اینجا مختصری در مورد مدار مجتمع (آی سی) آورده شده است:

مدار مجتمع (IC) یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که از اجزای فعال و غیرفعال مانند ترانزیستورها، دیودها، مقاومت ها و خازن ها تشکیل شده است. این اجزا بر روی یک تراشه از مواد نیمه هادی، معمولاً سیلیکون، به هم متصل می شوند. آی سی ها تقریباً در تمام دستگاه های الکترونیکی، از کامپیوتر گرفته تا گوشی های هوشمند و ماشین ها استفاده می شوند. اختراع آی سی با ایجاد امکان تولید مدارهای الکترونیکی پیچیده در یک فضای کوچک، صنعت الکترونیک را متحول کرد. اولین آی سی در سال 1958 توسط جک کیلبی از تگزاس اینسترومنتز و رابرت نویس از Fairchild Semiconductor ساخته شد. از آن زمان، آی سی ها کوچکتر، سریعتر و قدرتمندتر شده اند.

  • آی سی ها به دو نوع آنالوگ و دیجیتال طبقه بندی می شوند.

آی سی های آنالوگ برای پردازش سیگنال های پیوسته مانند صدا و نور استفاده می شود.

آی سی های دیجیتال برای پردازش سیگنال های باینری مانند سیگنال های مورد استفاده در رایانه ها استفاده می شوند.

آی سی های آنالوگ را می توان بیشتر به تقویت کننده های عملیاتی (op-amp)، مقایسه کننده ها و تنظیم کننده های ولتاژ طبقه بندی کرد. Op-amp ها برای تقویت سیگنال ها، مقایسه کننده ها برای مقایسه دو سیگنال و تنظیم کننده های ولتاژ برای تنظیم ولتاژ مدار استفاده می شوند.

آی سی های دیجیتال را می توان به گیت های منطقی، فلیپ فلاپ ها، شمارنده ها و رجیسترهای شیفت طبقه بندی کرد. گیت های منطقی برای انجام عملیات های منطقی مانند AND، OR و NOT استفاده می شوند. فلیپ فلاپ ها برای ذخیره داده های باینری استفاده می شوند. شمارنده ها برای شمارش تعداد پالس ها در مدار استفاده می شوند. رجیسترهای Shift برای انتقال داده ها از یک ثبات به ثبات دیگر استفاده می شوند.

  • مدارهای مجتمع (IC) را می توان به دو نوع بسته تقسیم کرد: "DIP" و "SMD".

DIP مخفف Dual In-line Package است که یک بسته از طریق سوراخ با دو ردیف پین است.

SMD مخفف Surface Mount Device است که بسته‌ای است با پین‌هایی در پایین که می‌توان مستقیماً روی برد مدار چاپی (PCB) نصب کرد.

بسته‌های DIP بزرگ‌تر و کار کردن با آن‌ها آسان‌تر از بسته‌های SMD هستند. آنها در برنامه هایی استفاده می شوند که اندازه آنها محدودیتی ندارد، مانند نمونه سازی اولیه و پروژه های سرگرمی. تعمیر پکیج های DIP نیز آسان تر است زیرا پین ها را می توان به راحتی جدا کرد و جایگزین کرد.

بسته های SMD کوچکتر و فشرده تر از بسته های DIP هستند. آنها در برنامه هایی استفاده می شوند که اندازه آنها یک محدودیت است، مانند دستگاه های تلفن همراه و لپ تاپ ها. بسته های SMD نیز قابل اعتمادتر هستند زیرا اتصالات لحیم کاری کمتری دارند که خطر خرابی را کاهش می دهد.

  • نکته آخر

آی سی ها نسبت به مدارهای سنتی که از اجزای مجزا تشکیل شده اند، مزایای زیادی دارند. آنها کوچکتر، قابل اطمینان تر، مصرف برق کمتر و هزینه کمتری برای ساخت هستند. آنها همچنین عملکرد بهتری را ارائه می دهند و می توانند با استفاده از فرآیندهای خودکار تولید انبوه شوند.